معاً ضد البطالة


    وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    شاطر
    avatar
    سهر الليالي
    oOo مشرف oOo
    oOo مشرف  oOo

    انثى
    عدد الرسائل : 111
    العمر : 34
    المزاج : كويسة
    مؤهلك : بكالوريوس تجارة
    الحالة الاجتماعية : عزباء
    الاوسمة :
    بلدك :
    تاريخ التسجيل : 21/06/2008

    وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    مُساهمة من طرف سهر الليالي في السبت يونيو 28, 2008 1:16 pm



    قضت محكمة مصرية بحبس وتغريم 3 جزارين أدينوا بالاتجار في لحوم الحمير والخيول النافقة، بعد تحقيقات استمرت نحو 3 شهور عقب القبض عليهم في مارس/اذار الماضي.

    وفي سابقة هي الأولى من نوعها، ألزمت المحكمة المدانين بنشر الحكم في صحيفتين يوميتين، وتعليق الحكم على باب محل الجزارة لمدة 5 سنوات، بعد إغلاقه لمدة سنة ونصف.


    وفي حكمها قررت محكمة جنح كرداسة (جنوب القاهرة) الخميس 26-6-2008 بالحبس مع الشغل لكل من وصفي ساويرس بولس صاحب محل الجزارة، ومحمد محمود خليفة لمدة 5 سنوات، وغرامة 30 ألف جنيه ( نحو 5600 دولار) كما قررت الحبس عامين مع الشغل لفارس ثابت محمود وغرامة 20 ألف جنيه.

    وجاء في أوراق الدعوى أن خليفة وفارس قدما الحمير النافقة للجزار الذي قام بتقطيعها في محله وبيعها على انها لحوم بقر للمستهلكين بأسعار تقل كثيرا عن الأسعار المتداولة.

    وفور صدور الحكم، حاول أهالي المدانين الثلاثة الاعتداء على هيئة المحكمة التي يرأسها المستشار محمد جبريل، لكن الشرطة حالت دون وصولهم إليها، ثم حاولوا الاعتداء على الصحفيين.

    وقالت المحكمة في الحيثيات إن "الجريمة اشمئز لها السمع والبصر، وأنهم ارتكبوا الغش التجاري وغش الأغذية، وهي جريمة تنفر منها النفس البشرية".

    وأضافت أن "المدانين باعوا لحوم الحمير النافقة بثمن بخس مستغلين غلاء الأسعار وفقراء ومساكين شعب مصر".


    وكان الثلاثة اعترفوا ببيعهم لحوم الحمير والحيوانات النافقة في العاصمة المصرية وضواحيها، مشيرين إلى أن تعاملاتهم امتدت إلى المطاعم الشهيرة، والفنادق الكبرى، ما مكّنهم من تحقيق أرباح طائلة.

    وقال المتهمون، خلال مثولهم أمام المحكمة التي بدأت النظر في قضيتهم في ابريل الماضي، إن دافعهم كان "تأدية خدمة كبيرة للفقراء والمحرومين" بتذوق اللحوم، ببيع الكيلو الواحد بـ5 جنيهات فقط (أقل من دولار واحد)، مشيرين إلى أنهم كانوا يشعران بـ"الرضا وراحة الضمير" عندما يرون السعادة على وجوه زبائنهم الفقراء.

    وقال ماجد حنا المحامى أن هذا الحكم يعتبر أقسى حكم فى قضايا الغش التجارى لكن هذا لا يمنع انه قابل للاستئناف.

    وكانت مباحث بولاق الدكرور بمحافظة الجيزة (جنوب القاهرة) ألقت القبض على محمد محمود خليفة أثناء قيامه بسلخ حمار في أحد المصارف بترعة عبد العال، وهو حي شعبي مزدحم بالسكان.

    وقاد القبض عليه إلى الجزار وصفي ساويرس الذي كان يقوم خليفة بتوريد الحمير النافقة إلى محله، حيث كان يعمل معه في البداية، لكنه تحول فيما بعد إلى توريده بمعرفته الشخصية لبعض الفنادق والمطاعم والباعة الجائلين للكفتة والكباب، ثم أرشد ساويرس بدوره عن المتهم الثالث.

    خلينا نهيص .. ايه رايكم .. بصراحة انا مستقلية المدة اوي


    _________________
    avatar
    smsm343
    مستشار المنتدى الفني
    مستشار المنتدى الفني

    ذكر
    عدد الرسائل : 98
    العمر : 36
    المزاج : ربنا ييسر Players Changes and The Game Is Same
    مؤهلك : بكارليوس هندسة
    الحالة الاجتماعية : اعزب
    الاوسمة :
    تاريخ التسجيل : 23/06/2008

    رد: وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    مُساهمة من طرف smsm343 في السبت يونيو 28, 2008 5:41 pm

    قبضوا على اتنين ولا ثلاثة بس ؟؟؟

    الظاهر يا سهر انك ماتعرفيش اننا على مر السنين الواحد فينا اكل يجى حمار بحاله ..

    والظاهر برضة انهم لسه واخدين بالهم من الموضوع ده دلوقتى ..

    الظاهر ان كاتب الخبر انه مش مصرى او انه مترجم علشان علشان كرداسة ( على فكرة دى مسقط راس ابو تريكة ) و الجيزة مش فى جنوب القاهرة وكمان عملية التحويل من الجنيه للدولار غريبة حبتين علينا فى كتابة الاخبار ( مش انتى معايا برضه ؟)..

    يلا اذا بليتم فا ....

    تحياتى ليكى


    _________________



    avatar
    الطائر الحزين
    oOo مشرف oOo
    oOo مشرف  oOo

    ذكر
    عدد الرسائل : 57
    العمر : 36
    المزاج : مش ولا بد
    تاريخ التسجيل : 21/06/2008

    رد: وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    مُساهمة من طرف الطائر الحزين في الأحد يونيو 29, 2008 2:46 pm

    سعد الصغير معانا يا معلمين
    و هههههههههههههه lol!
    avatar
    SHITOS
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 26
    العمر : 30
    المزاج : هادى
    مؤهلك : ليسانس حقوق
    الحالة الاجتماعية : اعزب
    تاريخ التسجيل : 28/06/2008

    رد: وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    مُساهمة من طرف SHITOS في الخميس يوليو 03, 2008 10:36 am

    حسبى الله ونعم الوكيل
    واضح ان القاضى ده بيحب ياكل لحم الحمير عشان كده تعاطف مع المتهمين
    كوسه , وممكن يكونه ادولوا رشوح حمارين
    مش بقولك
    حسبى الله ونعم الوكيل
    avatar
    اشرف النمر
    ©¦ نائب مدير المنتدى ¦©
    ©¦ نائب مدير المنتدى ¦©

    ذكر
    عدد الرسائل : 264
    العمر : 50
    المزاج : صح
    الحالة الاجتماعية : متزوج حاليا زوجتان
    الاوسمة :
    تاريخ التسجيل : 24/06/2008

    رد: وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    مُساهمة من طرف اشرف النمر في الخميس أكتوبر 09, 2008 10:07 pm

    محدش يزعل هى دة الحكومة المصرية


    _________________

    النمر .............. الاختلاف والتميز

    d_vacce
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 1
    العمر : 63
    المزاج : QUITE
    مؤهلك : بكالوريوس ظب
    تاريخ التسجيل : 22/09/2008

    رد: وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    مُساهمة من طرف d_vacce في الجمعة نوفمبر 07, 2008 4:27 am

    مانفعله نحن أفراد هذاالشعب ساكن كنانة الله فى ارضه ينطبق عليه alien المثل القائل ( عيان بيضرب فى ميت)[img][/img]
    وخليكو حلوين هى بيضرب
    avatar
    سهر الليالي
    oOo مشرف oOo
    oOo مشرف  oOo

    انثى
    عدد الرسائل : 111
    العمر : 34
    المزاج : كويسة
    مؤهلك : بكالوريوس تجارة
    الحالة الاجتماعية : عزباء
    الاوسمة :
    بلدك :
    تاريخ التسجيل : 21/06/2008

    رد: وبحبك يا حمار .. و بعزك يا حمار انا بزعل اوي لما حد يقولك يا حمار !!!

    مُساهمة من طرف سهر الليالي في الأحد يناير 11, 2009 10:47 am

    مشكورين على مروركم الكريم

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد أبريل 30, 2017 8:29 pm